Da salgs- og markedssjef, Frank Johansen, startet hos Hedalm Anebyhus våren 2016, var det ikke lagt særlig vekt på digitalisering med tanke på strategi og merkevarebygging. Dette har bedriften siden gjort noe med.
– Jeg kom fra en bransje som var opptatt av synlighet og digitalisering da jeg begynte hos Hedalm Anebyhus, dermed var dette noe jeg så at vi kunne ha stort forbedringspotensiale på. I bygge- og anleggsbransjen, er det store forskjeller på hvem som har fokus på dette og ikke, sier Johansen.
For å forbedre synlighet og merkevarebygging, bestemte Johansen seg for å utfordre flere byråer som var gode på digital markedsføring. Han fikk dermed byråene til å presentere sine ideer, tanker og forslag til Hedalm Anebyhus.
Ett av disse byråene var reklame- og digitalbyrået NXT Oslo. Johansen kjente til NXT Oslo fra et godt samarbeid tidligere, og valgte derfor å for å gå videre med dem.
– Hva hadde dere forventet, eller ønske om, i forkant av satsningen?
– Synlighet og digitalisering var temaer som ikke var prioritert, og dermed noe vi manglet bevissthet rundt. Dette ønsket vi å få på plass.. Vi ville begynne med dette, på samme måte som når man begynner med et hus, altså ved at man bygger en grunnmur først, for å gjøre det stødig. I Hedalm Anebyhus sitt tilfelle, var det å ta tak i logo-assosisasjon. Denne ville vi gjerne ha på plass først, før vi kunne begynne å krydre med kampanjer og andre ting når vi kom litt lengre. Med nær 50 år med erfaring så er det viktig å være bevisst på og skape assosiasjoner til både logoen, navn og produkt. sier Johansen.
Oppnådde resultater så langt
I fjor høst, lanserte Hedalm Anebyhus, sin nye nettside – utviklet av digitalbyrået A2N. Etter det har de merket en veldig stor fremgang, sier Johansen. Han forteller videre at de, som mange andre i bransjen, konverterer med fokus på huskataloger. I april 2017, mottok Hedalm Anebyhus 400 bestillinger av huskataloger. Dette er en økning på 300%, sammenlignet med april 2016. I tillegg har Hedalm Anebyhus også begynt å kjøre kampanjer med samarbeidspartnere, og første kampanje ut var sammen med Sigdal. Ved hjelp av trykk på digital markedsføring, nådde denne kampanjen ut til nesten 2 millioner mennesker. Siden har de også gjennomført veldig vellykket kampanje med Benders og skal nå i juni gjøre tilsvarende sammen med Maxbo og Schiedel.
I tillegg har de jevnt over økt trafikk til nettsiden sin, og hadde stor vekst, med hele 72% økning, fra februar til mars i år. Dette er tall som Johansen følger nøye med på og drøfter med sin samarbeidspartner. Her ser de på blant annet resultatet av betalte annonser i søkemotorer som Google og Bing, rangering i forbindelse med søkeroptimalisering, og trafikk og konverteringer fra nettsiden. Johansen er også vært opptatt av hvordan publikum oppfører seg når de besøker nettsiden, og om de besøker fra mobil, nettbrett eller desktop og fra hvor i landet og hvilke produkter de ser på og ikke ser på hos Hedalm Anebyhus.
– Dette er med på å definere våre fremtidige markeder og regionale satsninger, sier Johansen.
Veien videre for Hedalm Anebyhus
– Hva ønsker dere å oppnå videre med digitaliseringen?
– Etter å ha brukt et kort år på å få på plass en grunnmur, hva gjelder Google optimalisering, og søkeord, samt oppgradert nettside; så begynner vi å nærme oss slutten av fase 1. Fremover vil vi legge mer vekt på å teste ut forskjellige kampanjer, forskjellige formater og forskjellig flater. Vi vil teste om det er tradisjonelle kampanjer, bruk av video eller bilde, bruk av Google og Facebook eller bruk av plug-in’s som fungerer best og appellerer til vår kundegruppe. Dette er spennende! Vi regner med at vi har ganske god kontroll på hvilken markedsmix som er best for Hedalm Anebyhus, allerede før vi er over i 2018, sier Johansen engasjert.
– Innkommende trafikk og kunder vi har fått de siste 6 månedene danner jo grunnlaget for våre fremtidige salgsresultater. Dette er et arbeid som tar tid og en ser den store effekten for vår del når vi kommer over i 2018, det gleder vi oss til, sier Johansen ivrig.
Johansen synes mange bedrifter som har vært med lenge, og konkurrert i forskjellige markeder og segmenter, kan ha stort utbytte av å være bevisste på verdien av arbeidet med blant annet digital markedsføring. Bruk gjerne noen fra sidelinjen til å samarbeide med, eller noen med ”friske” øyne for å se bedriften på en ny måte. Forbedringspotensiale kan være vanskelig å avdekke selv hvis en ikke prioriterer dette arbeidet eller ikke har kompetansen ”inne i huset”, sier Johansen.
– Morgendagens kunde er digital. Gårsdagens kunde; den som man ofte forholder seg til, er der gjerne på grunn av referanser og gode erfaringer, og sånn er ikke morgendagens marked lengre. Man må være kunde- og markedsorientert i alle grepene man gjør, og det er kanskje det viktigste bevisstgjøringen internt for bedrifter som har et solid produkt slik som vi har. Men samtidig sørge for å gi våre kunder den beste service og oppfølging hver eneste dag. Men man skal ikke glemme at verden fosser forbi utenfor veggene, og at man må ta del i den digitale hverdagen.
– Den er her, og den er kommet for å bli, sier Johansen.
Ønsker du mer informasjon om hvordan vi håndterer personopplysninger og hvordan data lagres, les vår Personvernerklæring.